TESTIMONIAL



Bonda Amsyar Aryan terima kasih cikgu Mariati Manaf..sgt selese belajar dgn cikgu..siapa2 berminat blh tgk pada web cikgu saya ni yea.. http://mariati-design.blogspot.com/




______________________________________________________________________________________________________

Shakirah Mohamed wrote on your timeline.
Time kasih yg x terhingga pd tie atas ilmu yg dicurahkan pd anak akk bedua.( suhair n amalina). Drpd zero sampai blh wat bj. Insyaalah akan dipraktikan, klau dtg kat bera jgn lupa singgah umah.
________________________________________________________________________________________________________
Norizan Haifiy wrote on your timeline.
Terima kasih kak kerana beri tunjuk ajar dan ilmu yg sgt berguna pd saya.. Sangat berpuas hati..
______________________________________________________________________________
Ciksu Wani
October 1 , 2014

Alhamdulillah. Drpd langsung takda asas menjahit, dah boleh buat dress ni dalam masa sehari. Walaupun sehari, banyak sgt ilmu yg dapat. Kalau boleh nak senyum sampai ke telinga! Terharu + gembira dapat jahit baju sendiri. Alhamdulillah dah pandai jahit baju kurung dan dress. InsyaALLAH lepas ni blouse dll.  Alhamdulillah, terima kasih guruku; Mariati Manaf.

_______________________________________________________________________________

Marjuhanis Mansor Kak Tie. Terima kasih mengadakan Kelas Jahitan Intensif. Alhamdulillah. Dah setahun dah saya ambil tempahan baju kawan2 pejabat. Seronok belajar dgn kak tie ni. Ceria sentiasa. Keep up the good work kak!!
___________________________________________________________________________________________

Ida Rinaposted toMariati Manaf
Salam kak tie, terima kasih byk2 kerana mengajar sy menjahit. Sehingga mampu menghasilkan bj yg begini. Hanya Allah saje akan membalasnye... 




________________________________________________________________________________________________________

Sha Sukri Kak sha suka sbb cikgu x lokek ilmu... dan jahitan dia kemas...January 5, 2014


_________________________________________________________________
shared Nelly Sofni Azmi's photo.

Kelas menjahit Jubah dgn Tailor tersohor Kak Mariati Manaf 

Cara pengajarannya sangat mudah difahami. Bayaran pun setimpal dengan ilmu dan tips yg melimpah ruah sampai kadang x sempat2 nak capture video bila Kak Ti start keluarkan peluru2 tips nya he he....
Syukran Alhamdulillah dia adalah guru yg baik dan menyenangkan 
Insyallah akan jumpa lagi di kelas2 akan datang.






















_________________________________________________________________________

Date

Hamidah Ahmad idanik75@gmail.com via agis.freedback.com 
9:43 AM (12 hours ago)
to me
 Attend Class 9-10 Julai 2011 , 26-27 Nov 2011 , 7-8 Jan 2012

Comments: Best belajar ngan Kak Tie, senang paham, student tak ramai dalam 1 kelas,dan sekarang ni saya pun dah ambil upah menjahit baju. pada mula saje2 mengisi masa lapang,nak jahit baju sendiri, tapi sekarang ni, ada yg dah start menghantar baju utk di jahitkan, dan dpt duit sampingan.. :) terima kasih Kak tie... :) rasa nye cita2 saya nak bukak kedai, dan nak ada business sendiri akan tercapai.InsyaAllah tak lama lagi :)

**********************************************************************************************************************************

Date Attend Class 22-23 kt 2011

Comments: ni nk citer skit xperience aku menjerumuskan diri dlm jahit menjahit ni...aku ni mmg xde basic lgsung bab2 jahit ni,pegang mesin jahit pon xpenah wpun mak aku ada jahit baju jugak secara kecil-an. klu nk jahit seluar/kain tetas ke jahit jelujur tgn je...hatta abg n adik aku seluar tetas bleh jahit ngan mesin jahit mak...aku idok la..kaki kayu mak aku kata..hukhuk. dah kawin ni rasa nyampah plak bila kena jahit seluar (tetas)laki@ sendiri jahit tgn je..nk beli masin jahit..pk2 diri ni xreti guna mesin jahit...akhirnya situasi tu berlalu mcm tu jugak..nothing change. pahtu aku resign keje masa nk ikut husband posting ke taiwan...4 thn aku duk tmpt org jd "home minister" aku belajar mcm2...aku cuba2 resepi yg xpenah aku masak b4 ni...aku berjinak2 dgn baking membaking...blajar buat kuih2 tradisional msia...alhamdulillah drpd zero xreti lgsung reti la jugak...malah ada jugak embassy msia kat sana oder kuih2 msia klu time2 ada event apa2...tp aku still rasa ada sesuatu yg xlengkap...sbb aku xpandai jahit...so bila balik msia julai ari tu..aku nekad nak blajar jahit..nk keje masuk opis balik "rasa mcm dah malas"..so aku start la godek2 tenet search la kelas2 jahit ni..tup2 jumpa blog kak tie kita ni...tgk address area rumah aku jugak...mmm boleh la ni..pahtu mtk permission big boss dulu...set date elok2 ngan big boss weekend mana dia free (ye la nk kena jaga anak2kan... :D)..pahtu konpem date 22-23 okt..
k.tie ajar cara jahit ni senang nk paham...wpun aku xde basic lgsung..memula nk jahit tu risau gak aku..takut rosak mesin jahit org sbb xretikan...berkat tunjuk ajar k,tie n kwn2 sekelas...dgn penuh susah payah aku berjaya jahit sepasang baju kurung aku sendiri...wpun idok la jahitannya sekemas mana...(nama pun 1st time, budak baru blajar..)fuh bangga gila bila balik umah try pakai baju tu dpn laki...ngehngehngeh..
aku beli 1 mesin jahit ngan k.tie..ye la..kena la praktis jahit sendiri kat rumah...klu hrpkn selai baju tu je jahit xke mana...tunggu mesin jahit dpt dulu nti aku nk try la buat sendiri...
pada sesapa yg nk belajar jahit tu...wpun xde basic jgn takut..boleh blajar...k.tie kelas dia student xramai..so dia bleh ajar one by one step by step...terima kasih byk2 pada k.tie kerana sudi berkongsi ilmu...dah terror jahit baju kurung nanti laki aku suh blajar buat baju melayu plak...hehehe...


--
Date/Time: 2011-10-23 19:37:08 PDT
Sender IP: 175.142.222.188 [] | xpzzv8ftlqchuy4n
Referrer: http://mariati-design.blogspot.com/search/label/Testimoni

Wednesday, March 30, 2011


::::jom belajar menjahit::::


korang suka menjahit??? aku suka..haha aku tanya, aku yang jawab..aku memang suka menjahit.Dulu masa zaman sekolah aku pernah jahit baju sekolah sendiri..jahit jer, masa potong kain mak aku yang buat..so masa zaman sekolah selalu la tgk mak aku jahit baju..mungkin masa tu la kot minat menjahit timbul..bila dah bekerja nie, apatah lagi kerja di jabatan kerajaan yang memerlukan aku bekerja dengan memakai baju kurung hari2 nie, minat aku mula la menjadi jadi..korang tahu je la upah menjahit baju kat kl nie, mak ai, punya la mahal..pastu baju siap, rasa tak sedap plak pakai..mula la nak komplen. untuk permulaan nyer aku beli la mesin jahit. beli jenama singer jer..itu jer yang mampu setakat ini. so , diam la mesin jahit tu kat stor umah aku sebab aku tak berapa cekap menjahit lagi..sampai berhabuk habuk la..alkisah nyer satu hari dok asyik berinternet, terjumpa la satu blog. tajuk blog tu kelas intensif jahitan. baca punya baca, kelas dia kat Seri Kembangan jer..hai, dulu masa aku dok kat seri kembangan tak de plak jumpa blog nie..dah pindah putrajaya nie, baru jumpa..berkobar2 semangat aku nak pergi..tgk dia punya jadual, punyalah ramai. frust jugak la aku...besok nyer buka lagi, tetiba nampak ada tempat kosong, tapi kelas tu buat time hari bekerja..khamis dan jumaat..sanggup aku ambik cuti 2 hari...minat punya pasal..selepas 2 hari berguru..Alhamdulillah aku dah boleh menjahit baju sendiri..baju kurung je tau..yg lain2 tak g berguru lagi. Cikgu nie namanya Mariati..kita biasa panggil Kak Ti..memang best dia ajar..student tak ramai, so tumpuan memang lebih la..klu de rezeki lebih lagi, aku nak pergi lagi..belajar baju kurung moden plak..klu korang berminat cuba g kat blog nie...so setakat ni aku dah jahit 4 pasang baju kurung aku sendiri, dan satu baju maisarah..sbelum nie berani pakai kain cotton jer, lepas nie nak try kain biasa lak..hi hi best best..jadi mari reramai kita g belajar menjahit..jimat.........



tgk Cik Anis tgh potong kertas



contoh nota kak Tie..nie baju kurung pahang



akak nie dah 2 kali datang belajar jahit



Ya Allah..debab nyer aku



nie baju first aku



akak nie dok presint 14, sama cam aku, sanggup ambik cuti



nie baju nyer



haa..nie Cik Anis, meniaga aksesori wanita..tempat gantung handbag



cam nie cara guna nyer



yg nie tempat gantung kunci



siap dapat sijil lagi



yg ni si Ayuni dengan hasil tangan pertamanyer, memasing bangga giler

so, adakah anda teruja..jom menjahit,,,bubye

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

WEDNESDAY, APRIL 6, 2011


~ Kelas Menjahit ..

Weekend hari tue saya ke kelas menjahit anjuran Kak Mariati. Memang best la Kak tie nie orangnya lembut je, tenang betul masa belajar tue. Walaupun saya sudah ade basic dan tahu menjahit, pada saya ilmu tu penting walau dimana kita berada.. kata orang lain guru lain cara pembelajarannya ye tak? :) ape pun lihat lah hasil dibawah baju kurung riau yang saya jahit masa kursus.

 


~Hasil jahitanku..

~Yeay dapat Sijil :
====================================================================
Dzulma AneesaMariati Manaf
kak ati..thanks sgt2..best blaja jahit kt umh kak ati...kak ati pon baik sgt msa ngaja

12 hours ago ·  ·  · See Friendship

=============================================================================

From : Qarissa Ghous 11:06 AM

salam kak tie
just nak ucap TQ atas bimbingan kak tie
sy sndiri tak sangka sy berjaya siapkan baju ukuran badan sndiri (wlpun jahitan sy tak perfect lg)

InsyaAllah saya nak enroll lg skali, tp tak tahu la bila tunggu kurang bz skit

TQ kak tie.
__________________________________________________________________
From :http://liepenang.blogspot.com/2010/07/kursus-menjahit-baju-kurung-tradisional.html

Last weekend aku n my wife telah selamat menghadiri kelas menjahit baju kurung tradisional di Puncak Jalil...
Bunyi agak kelakar kan...sebab lelaki pulak yg pi belajar menjahit..actually aku join sebab nak teman wife aku belajar jahit...kami baru je beli mesin jahit brother minggu lepas kat sogo. so sebagai husband kena la support hobby wife kan..dlm masa yang sama, dapat gak skill dan experient yang jarang bagi org lelaki nih...
erm...wife aku ni suka menjahit..dia mmg dah pandai menjahit dah..cuma xberapa official la bab2 nk menjahit baju kurung ni..kalau nak jadi tukang jahit kena la belajar betul2..iye dak...

Okay..aku citer sikit kelas menjahit tu...
mula2 tu..wife aku surf la website tentang kelas2 menjahit ni...
to be continue...dah nak balik dah...

bersambung kembali....29 July 2010
kelas yang dihadiri ni cuma 5 org peserta je.. kak Tie (Cikgu yang mengajar) xamik ramai2...kebiasaan dia cuma amik 4-5 org je...sebab buat kat rumah, so limited dari segi space. Nak citer sikit pasal kak Tie ni..
dia ni baru je setahun benti keje..dulu dia keje kat SPNB...ape ntah kompeni tu..yg aku tau jual2 rumah la..goverment ke swasta aku pun xtau... dia amik course menjahit dulu RM4000.00 untuk macam2 jenis pakaian. Baju kurung ada, blous ada, seluar, baju, ntah ape2 lagi ntah..aku pun bukan paham sangat..
then bila dia banyak dapat tempahan, dia benti keje, dia menjahit je kat umah..tp kepala hotak kak tie ni mmg ligat bisnes..so dia bukak la kelas menjahit kat umah..baguih betoi idea dia ni... dia cuma mengajar jahit hari minggu je...
cuba korang congak2...
kalau sorang peserta RM150 x 5org =RM750.
sebulan = 4 minggu x RM750 = RM3000.00
perghhhhhhhh..tu baru hari minggu je...

hari2 biasa dia jahit baju2 yg pelanggan dia tempah..cuma dok kat umah ja....
so pada awek2/marka2 kat luar sana tu..kalau dah busan keje, amik je kelas menjahit...
xrugi pun...kak Tie ani ada 3 org anak pompuan, so dia leh antar-ambik dari sekolah je hari2...then bulan2 masyukkkkkk dari kita yang makan gaji ni...mesti tercabar kan awek2 kat luar sane yg xreti menjahit..hahhaa...sebenarnya nak menjahit ni xperlukan bakat...nak dapat skill kena belajar je..kalau awek2 kat luar tu xreti menjahit, pi je kelas jahitan kat mana2..bukan mahal pun..kalau nak join kat tempat aku belajar pun boleh..cuma RM150 je seorang...boleh lawati di
http://mariati-design.blogspot.com/

Hari Selasa lepas, wife aku gi keje pakai baju kurung yang aku buat..bangga oooo even xberapa kemas jahitannya....tp mana la org tahu kemas ke tak..bukan org nak belek2 pun...hahahha...
raya ni abg buatkan lagi 2-3 pasang lagi ek..xpayah la beli2..membazir je....
____________________________________________
salam..Saya intan ..saya baru je grade dgn kak yati kelas baju kurung biasa bersama adik saya.
buat org yg tercari2 kelas jahitan tp ragu2..nah inilah tempatnyer untuk belajar. bayangkan adik saya yg tingkatan dua pun boleh menjahit..kalau kakak/abang yg lain mesti boleh kan...


saya senang belajar dgn kak ti sebab cara dia mengajar sangat senang di fahami dan kita tak rasa segan untuk bertanya... Blog ni betul2 punyer tak tipu..


dulu tak paham cara nak jahit leher,zip, susun kain..sekarang dah paham dah..lega


Jom belajar jahit ..tak dapat jadi tukang jahit jahit,dpt jahit baju untuk diri sendiri dan anak2 pon alhamdulillah..


untuk kak tie...terima kasih untuk segala ilmu....insyaAllah kita berkongsi ilmu yg lain pula..
untuk kak liza putrajaya dan kak haiza kajang...jahit jgn tak jahit!
____________________________________________________________________________
Salam kak tie,
alhamdulillah, memang tak rugi ikut kelas kak tie ni. cara kak tie ajar senang nak paham. dari zero sampai pandai jahit baju.
sekarang ni saya dah boleh jahit baju kurung utk diri sendiri & anak2... siap amik tempahan adik beradik lagi..hehehe...
kira baju raya tahun ni hasil tangan sendiri...sangat2 puas hati...
lepas ni kalau kaktie ada buat kelas jahitan yg lain saya nak join ye..
anyway, saya nak ucap selamat hari raya dan maaf zahir batin pada kak tie sekeluarga. terima kasih atas tunjuk ajar kak tie selama ni..
 ________________________________________________________________________________
 Salm ati,


Harap masih ingat kat saya nie. Cuma nak bagi tau yg saya dah berjaya jahit 2 pasang baju kurung sendiri untuk raya nie, alhamdulilah :-) Thanks for beeing a great teacher!
Tapi baju kurung cotton gak.. sebab belum berani nak guna kain2 licin lagi.


Saya tak pasti yg ati dah bersalin ker belum?saya harap kan ati & baby semuanye sihat.


Saya harap dlm masa yg akan dtg nie ati dapat buat semula kelas menjahit, sebab sy nak belejar jahitan baju2 yg lain pulak. Jgn lupa hubungi saya kalau kelas dah bermula semula ok?


Lastly, Salam aidil fitri untuk ati dan keluarga maaf zahir batin.


Salam
Ayu
_________________________________________________
Originally Posted by MsCraft View Post
hihahiha baru ado kesempatan mencelah kat sini
k.tie mekacih banyak2 taw. skang akma dah reti jahit baju kurung dengan yakin sekali.
wokes buat sesiapa yg nak belajo jahit baju kurung...akma mmg cadangkan belajo ngan k.tie. org nye lemah lembut...xgarang ok. semua yg akma tanye, k.tie jawab dan tunjuk terus ok.
Dedulu cik kema selalu ade masalah utk jahit bj kurung terutama sekali bahgian pesak, leher, kain & zip. alhamdulillah lepas je attend kelas k.tie, semua dah clear hihihi
Jangan riso ok, k.tie sedia beri tunjuk ajar byk kali sampai kite paham. untuk yg xtaw jahit & xreti guna mesin jahit pon leh belajor.
Mekacih banyak2 k.tie. lepas ni lega sungguh, xperlu anto baju utk upah dan paling penting boleh jahit baju utk mak, kakak, adik, MIL, SIL ahahaha dan sape2 je.
wakaka panjang laks bceloteh...bukan pe suker bebenor sbb dah reti jahit bj ahaha
k.tie, kalau buat kelas2 lain PM akma k. thanks
p/s: gambo bj lupa nak amik sbb xcited sgt guna mesin jahit tepi wakaka
Originally Posted by mai_leya View Post
Salam kak tie...
1stly thanks ye sbb ajar mai n kengkawan tempohari.. Jasamu ku kenang kak tie.. hehehe.. best blajar ngan kak tie nie, x garang.. kalo kita xpaham dia akan tunjuk smpai kita paham.. yg penting makan tghari disediakan.. perghhhh perkhidmatan yg marbeles.. caiyok! caiyok!

kak tie.. nnt kelas kat atas ni book nama mai yer.. nnt mai calling2 kak tie la yer..
Originally Posted by myhaz View Post
Salam Kak Tie,
Saya dah pakai baju yg jahit sabtu n ahad tu semalam. Ramai la plak puji kata cantik... Yang slalu komen baju lama tu kata baju baru ke.....?
Rasa nak dusss saja. emmmmm...
Tapi yg best ramai yg puji baju n corak kain. hehehe...kembang gak la..
Ape2 hal thanks ye Kak Tie atas tunjuk ajar yg diberikan tu...
Skang tengah pomot kat bos n kawan tempat keje....

eh aza punye baju tu pakai gak ke? Sory x tau nama dlm wmc.
Originally Posted by zai1410 View Post
Kak Ti,
Terima kasih ajar kami semalam, mmg best...bangga rasanya dpt buat baju sendiri...blk umah terus try buat baju anak..esok lusa siap kot...
Lagi satu, lunch kat umah Kak Ti best...sedap...
_________________________________________________________
azrena said...
Kak Tie!! Thank you so very much for been such a great teacher. Bukan saje terror and expert, tapi orangnya sangat humble and penuh modesty. Hari pertama belajar menjahit sememangnya sangat janggal dan pelik, especially to me yang know nothing about sewing. To Wan Razalli and Mama , a big thank for your support. To Kak Izan, Kak Shu and Kak Laila (lupe name) you guys rock! Lepas ni memang kena selalu practise otherwise, lupe and kena call Cikgu selalu. Menjahit ni taklah sesusah mane (own experience), yang penting perlu ada kemahuan, usaha dan usaha lagi.I have proven this.So girls out there, go and start do something i.e sewing, cooking or any now! Who knows, it may help you earn extra income! :-)
July 12, 2010 5:24 PM
_________________________________________________________________________________
10:15 PM Sep 20, 2010
From nasha
salam aidilfitri. Tie,pekabar? Raya tahun nie semua baju raya tuk anak2x perempuan dan sendiri..jahit sendiri...time kasih tie...


2 comments:

  1. Terima kasih kepada student2 yg dah attend class. Semoga dapat menyiapkan baju2 dengan sempurna

    ReplyDelete
  2. Thank you kepada semua student yg pernah menghadiri kelas jahitan kak tie. Semoga ilmu yg kita dapat ini jgn la di persia-siakan

    ReplyDelete